Algemene voorwaarden Eerlijk Besparen
E-mail: [email protected]
Website: https://eerlijkbesparen.nl
Artikel 1 – Definities
- Eerlijk Besparen: Eerlijk Besparen, gevestigd te Leiderdorp, KvK-nummer 94149062.
- Klant: degene met wie Eerlijk Besparen een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Eerlijk Besparen en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Eerlijk Besparen.
- Eerlijk Besparen en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Eerlijk Besparen en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van Eerlijk Besparen zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
- Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Eerlijk Besparen en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 – Aanvaarding
- Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Eerlijk Besparen de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Eerlijk Besparen slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 – Prijzen
- Eerlijk Besparen hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Eerlijk Besparen mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Eerlijk Besparen niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- De consument mag de overeenkomst ongedaan maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
- Eerlijk Besparen biedt diensten aan op basis van no cure no pay.
- Bij no cure no pay hoeft de Klant pas te betalen wanneer Eerlijk Besparen het afgesproken resultaat behaalt.
Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn
- Eerlijk Besparen mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Klant moet een betaling achteraf binnen 1 maand na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die Eerlijk Besparen hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Eerlijk Besparen aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Eerlijk Besparen mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 7 – Gevolgen te late betaling
- Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Eerlijk Besparen de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Eerlijk
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Energieadvocaat op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Eerlijk Besparen, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 8 – Recht van reclame
- Wanneer de Klant in verzuim is, mag Eerlijk Besparen het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
- Eerlijk Besparen maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Eerlijk Besparen, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 9 – Herroepingsrecht
- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt alleen wanneer:
- het product niet is gebruikt
- het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
- het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
- het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding
- de verzegeling nog intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s of cd’s
- het product of dienst geen logies, reis, restaurantbedrijf, vervoer, cateringopdracht of vorm van vrijetijdsbesteding betreft
- het product geen los tijdschrift of losse krant is
- het geen spoedreparatie betreft
- het geen weddenschappen of loterijen betreft
- de consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
- het geen dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien
Verder zijn uitgezonderd:
- sociale dienstverlening en gezondheidszorg
- gokactiviteiten
- financiële diensten
- pakketreizen
- passagiersvervoersdiensten
- onroerende zaken
- overeenkomsten waarbij een notaris nodig is
- overeenkomsten voor een bedrag van minder dan € 50
- De bedenktijd van 14 dagen in lid 1 begint:
- op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
- zodra de consument de overeenkomst levering van de dienst heeft gesloten
- zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
- De consument kan aangeven dat hij van zijn herroepingsrecht gebruik wil maken door een mail te retourneren aan [email protected], eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat via de website van Energieadvocaat, https://eerlijkbesparen.nl, kan worden gedownload.
- De consument moet het product binnen 14 dagen na het sturen van de mail in lid 3 terugsturen naar Energieadvocaat.
- Stuurt de consument het product niet terug, dan vervalt zijn herroepingsrecht.
- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
- het product is gebruikt
- het een product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
- het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
- het een product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed en badkleding
- de verzegeling niet intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud zoals dvd’s of cd’s
- het product of dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
- het product een los tijdschrift of losse krant is
- het een spoedreparatie betreft
- het weddenschappen of loterijen betreft
- de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
- het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien
- De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
- op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
- zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
- zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
- De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar [email protected], eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Eerlijk Besparen, https://www.eerlijkbesparen.nl.
- De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Eerlijk Besparen, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.
Artikel 10 – Vergoeding van bezorgkosten
- Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Eerlijk Besparen heeft geretourneerd, dan zal Eerlijk Besparen eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
- De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Eerlijk Besparen voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.
Artikel 11 – Vergoeding van bezorgkosten
- Heeft de consument op tijd van zijn herroepingsrecht gebruik gemaakt en op tijd de volledige bestelling aan Eerlijk Besparen teruggestuurd, dan zal Eerlijk Besparen eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
- De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Eerlijk Besparen voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.
Artikel 12 – Vergoeding retourkosten
- Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de Klant de kosten daarvoor.
Artikel 13 – Opschortingsrecht
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 14 – Retentierecht
- Eerlijk Besparen kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Eerlijk Besparen heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Eerlijk Besparen.
- Eerlijk Besparen is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 15 – Verrekening
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Eerlijk Besparen te verrekenen met een vordering op Eerlijk Besparen.
Artikel 16 – Eigendomsvoorbehoud
- Eerlijk Besparen blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen Eerlijk Besparen met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan Eerlijk Besparen gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
- Wanneer Eerlijk Besparen gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Eerlijk Besparen van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 17 – Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij Eerlijk Besparen, tenzij anders wordt afgesproken.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
- Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Eerlijk Besparen zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Eerlijk Besparen kan tegenwerpen.
Artikel 18 – Levertijd
- De levertijden van Eerlijk Besparen zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan Eerlijk Besparen door Eerlijk Besparen schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.
- De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Eerlijk Besparen later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Eerlijk Besparen niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Eerlijk Besparen iets anders hebben afgesproken.
Artikel 19 – Feitelijke levering
- De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 20 – Transportkosten
- De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Eerlijk Besparen schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 21 – Verpakking en verzending
- Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Eerlijk Besparen niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
- Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Eerlijk Besparen. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Eerlijk Besparen niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 22 – Verzekering
- De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
- zaken van Eerlijk Besparen die bij de Klant aanwezig zijn
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De Klant geeft op eerste verzoek van Eerlijk Besparen de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 23 – Bewaring
- Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 24 – Garantie
- Wanneer de Klant en Eerlijk Besparen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Eerlijk Besparen enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die Eerlijk Besparen levert, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 25 – Uitvoering van de overeenkomst
- Eerlijk Besparen voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- Eerlijk Besparen mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat Eerlijk Besparen op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat Eerlijk Besparen tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 26 – Informatieverstrekking door de Klant
- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Eerlijk Besparen.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Eerlijk Besparen de betreffende bescheiden.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Eerlijk Besparen redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 27 – Duur overeenkomst dienst
- De overeenkomst tussen Eerlijk Besparen en de Klant voor een dienst wordt aangegaan voor de duur van 3 jaar, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken.
- Na afloop van de termijn in lid 1 wordt de overeenkomst stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de Klant of Eerlijk Besparen de overeenkomst opzegt met een opzegtermijn van 3 maanden. Is de Klant een consument dan geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 28 – Opzeggen dienst voor bepaalde tijd
- De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor bepaalde tijd niet eerder dan na 1 jaar opzeggen.
- Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan de Klant de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden.
- Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan een consument de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
- Is de overeenkomst voor een dienst voor minder dan 1 jaar aangegaan, dan is de overeenkomst tussentijds niet opzegbaar.
Artikel 29 – Geheimhouding
- De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Eerlijk Besparen ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Eerlijk Besparen waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Eerlijk Besparen schade kan berokkenen.
- De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
- die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel 30 – Boetebeding
- Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Eerlijk Besparen voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
- Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
- Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
- Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- Eerlijk Besparen mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 31 – Vrijwaring
- De Klant vrijwaart Eerlijk Besparen tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Eerlijk Besparen geleverde producten en/of diensten.
Artikel 32 – Klachten
- De Klant moet een door Eerlijk Besparen geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Eerlijk Besparen daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Eerlijk Besparen hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Eerlijk Besparen hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Eerlijk Besparen.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Eerlijk Besparen andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 33 – Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Eerlijk Besparen.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Eerlijk Besparen ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 34 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Eerlijk Besparen een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 35 – Aansprakelijkheid Eerlijk Besparen
- Eerlijk Besparen is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Eerlijk Besparen aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Eerlijk Besparen is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Eerlijk Besparen aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 36 – Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Eerlijk Besparen vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 37 – Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Eerlijk Besparen toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Eerlijk Besparen nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Eerlijk Besparen in verzuim is.
- Eerlijk Besparen mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Eerlijk Besparen kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 38 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Eerlijk Besparen door de Klant niet aan Eerlijk Besparen kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Eerlijk Besparen 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Eerlijk Besparen kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Eerlijk Besparen de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Eerlijk Besparen hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Eerlijk Besparen hiervan voordeel heeft.
Artikel 39 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Eerlijk Besparen de overeenkomst aanpassen.
Artikel 40 – Wijziging algemene voorwaarden
- Eerlijk Besparen mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Eerlijk Besparen altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Eerlijk Besparen zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 41 – Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Eerlijk Besparen aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Eerlijk Besparen.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 42 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Eerlijk Besparen bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 43 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Eerlijk Besparen is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Eerlijk Besparen is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Eerlijk Besparen, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 04-09-2024.